Seuraa päivittäistä toimintaamme

Posted by admin on 15.01.2021

KATTI MATIKAISEN REISSUBLOGI

Katit matkaan
Tammikuinen maanantai valkeni Askolassa, kun Katti Matikainen keitteli aamukahvit tapansa mukaan kahdeksan maissa pakkaamisen lomassa. Tiedossa oli kahden päivän työmatka ja yli seitsemänsadan kilometrin ajomatka.
Crafter, eli kattipaku, kulki kevyesti moottoritiellä Porvoosta Kotkan suuntaan. Kyydissä oli vain pari perjantaina ostettua katalysaattoria ja kolme tyhjää kattihäkkiä, sillä edellinen kuorma oli toimitettu maaliin torstaina.

Ensimmäinen katti-etappi
Haminan seudulla oli ensimmäinen asiakaspaikka. Muutama puhelu oli tullut soitettua auton kaiuttimien kautta ensimmäisen sadan kilometrin aikana, mutta isompaa määrää ei ollut matkan varrella kenelläkään tarjolla sillä hetkellä. Haminan asiakkaalle unohtui soittaa ennakkoon, mutta kolmekymmentä katalysaattoria saatiin poimittua kyytiin ystävällisen työntekijän avustuksella. Kahvihuoneen pöydälle jäi mainoskynä ja kourallinen kattikarkkeja kiitokseksi.

Paku täyttyy kateista
Seuraava stoppi oli Lappeenrannassa, karjalaiset sukujuuret omaavana Katti Matikainen tuli oikein hyvin juttuun ennestään tuttujen miesten kanssa. Kahdesta eri purkamosta saatiin kyytiin yhteensä lähes 90 peltilaatikkoa, kattipakun kaksi häkkiä alkoivat olla jo täynnä ja tuhannen kilon lasti selvästi tuntui ajettavuudessa. Entisenä rekkakuskina sitä on tottunut ajelemaan hyötykuormia, tyhjänä ei ajella kuin terveisiä.

Vielä muutama katti mahtuu mukaan
Ilta alkoi jo hämärtyä kattipakun saapuessa Pertunmaalle. Päivän viimeiset kaupat tehtiin maalaistalon pihapiirissä otsalamppujen valossa. Pimeässä ja räntäsateessa laskettiin asiakkaan kanssa vain lähinnä kappalemäärä, seuraavana päivänä Ari ja kumppanit pääsevät sitten laskemaan tarkasti koko lastin arvon. Toki tabletilla ostohinnat voidaan selvittää paikan päälläkin, mutta aikaa se vie hiomisineen ja tutkimisineen varsinkin isommissa määrissä. Tässä vaiheessa kyydissä oli jo 140 kattia, joista tasan kaksi oli tsekattu ja maksettu asiakkaalle.

Kattilasti perillä
Tutulla vuokramökillä vietetyn yön jälkeen oli mukava lähteä vajaan sadan kilometrin siirtymälle kohti Suomen Katalysaattorikierrätyksen jalostamoa Korpilahdella, missä oli puoli kymmenen aikaan aamupäivällä jo täysi tohina päällä. Ari, Tuomo ja Anssi nostivat kattihäkit hetkessä trukilla halliin sisälle ja alkoivat selvittämään kuorman arvoa. Minna oli iloinen ilopilleri tapansa mukaan ja tehokkaalla Davidilla oli taas viisi virkaa ja kuusi nälkää samaan aikaan. Palaverin jälkeen Katti Matikainen lähti ajelemaan juuri pestyllä kattipakulla kotia kohti, matkaa viimeisestä siirtymästä tuli tutut 220 kilometriä ja iltapäivällä asiakkaat olivat saaneet jo rahat tilillensä edellisenä päivänä noudetuista tuotteista.

 

Kysy kateista, Katti Matikainen vastaa!
Illalla sulkapalloa pelatessa jalat tuntuivat hiukan kankeilta. Onhan noita kilometrejä tullut ennenkin paljon, mutta ehkä sitä iän myötä vain jäykistyy romumieskin. Ihan joka viikko ei tule tällaista reissua heitettyä, mutta parin viikon välein kulkee kuorma Korpilahdelle – koronastakin huolimatta. Puhelimella ja sähköpostilla voi kauppoja tehdä etänäkin ja poikkeusoloissa tietysti vältetään turhaa pyörimistä asiakkaiden nurkissa.
Katti Matikaisen numero 040-7016589 päivystää arkisin klo 8-16 ja käytännössä muulloinkin aika usein, soitellaan!

Posted by admin on 17.11.2020

Päivä Davidin matkassa

David Hyytinen perusti Suomen Katalysaattorikierrätys Oy:n kaksi vuotta sitten, mutta on ollut mukana katalysaattorien kierrätyksessä jo kymmenisen vuotta, joten kokemusta alalta on kertynyt paljon.
Tässä blogikirjoituksessa kuljetaan Davidin matkassa ja tutustutaan yrittäjän monipuoliseen päivään.

Yrittäjän päivä koostuu monesta

Aamuvirkun Davidin päivä alkaa usein jo kukonlaulun aikaan; Davidin mielestä aamulla on kaikkein rauhallisin hetki työskennellä, kun puhelimet eivät vielä soi.
Käytännössä nuo aamuhommat ovat esimerkiksi materiaalien lajittelua ja paikkojen järjestelyä. Myös paperitöihin ja esimerkiksi sähköposteihin vastaamiseen on varattava aikaa ja niihin onkin hyvä keskittyä aamun hiljaisina hetkinä.

 

Katalysaattoreiden hintojen etsimistä

Kun ovet avataan ja muu väki tulee töihin, työtehtävät monipuolistuvat myös Davidillä, mikä onkin hänen mielestään tämän työn suola. Puhelin soi ja piippaa pitkin päivää ahkerasti, kun asiakkaat kysyvät kattien hintoja puhelimitse ja viesteillä. Vastaukset hintakyselyihin löytyvät pääsääntöisesti Suomen Katalysaattorikierrätyksen omasta katalysaattorikirjastosta, jossa on tällä hetkellä tiedot noin kolmesta tuhannesta katista ja uusia syötetään sinne koko ajan. Apuna etsinnöissä ovat tarvittaessa myös ulkomaiset katalogit.

Jos paikan päälle tuodaan katalysaattori, jota ei omasta kirjastostamme löydy, sen jalometallipitoisuudet mitataan ja saadaan näin taas uusi katalysaattori omiin tietokantoihin.

 

Materiaalin vastaanottoa ja hankkimista

Korpilahdella ollessaan David osallistuu myös materiaalien vastaanottoon; katalysaattoreiden lisäksi Suomen Katalysaattorikierrätys ostaa akkuja ja värimetalleja. Katalysaattoreita arvioidaan ja mitataan, akkuja ja värimetalleja punnitaan ja siirrellään varastoon, monesti David siis nähdään myös trukin puikoissa.

Useamman kerran kuukaudessa lastataan materiaalia lisäksi rekkojen kyytiin ja lähetetään eteenpäin mm. Saksaan.

Yrittäjän aikaa vievät paperitöiden lisäksi myös yrittämiseen liittyvät monenlaiset juoksevien asioiden hoitamiset, välillä on ehdittävä niin pankkiin kuin rautakauppaankin. Toisinaan David hoitaa myös toimiston puolella hyvitysten maksua asiakkaille.

Osa Davidin työtä on materiaalin osto ympäri Suomen. Muutaman päivän kuukaudessa hän kiertää pakettiautolla niin länttä kuin itää ja ostaa katalysaattoreita yrityksiltä, joista monien kanssa hän on tehnyt yhteistyötä pitkään. Tuttuja on siis joka puolella Suomenniemeä ja työn ohessa on mukava vaihtaa myös kuulumisia.
Yhteistyö muiden romualan yrittäjien kanssa on myös tiivistä.

 

Suomen Katalysaattorikierrätys on avoinna arkisin klo 8-16, mutta aina ei yrittäjän päivä pysy niissä raameissa. Joskus päivää on venytettävä molemmista päistä eli Davidiä näkee työn touhussa toisinaan myös virka-ajan päätyttyä. Mukavan erilaista viikonlopputyötä taas tarjosi syyskuinen osallistuminen FinnMETKO-näyttelyyn, jossa Suomen Katalysaattorikierrätys oli mukana ensimmäistä kertaa.

 

Minkäänlaista johtaja-nimikettä ei David itsestään halua käytettävän, sillä hänen sanojensa mukaan: ”Meillä ei ole johtajia, on vain hyviä työmiehiä!”.

Posted by admin on 21.08.2020

KATALYSAATTORI ROMUSTA RAHAKSI

Toisen romu on toisen aarre pitää paikkansa myös autojen kohdalla. Siksi tiensä päähän tullutta autoa ei kannata hylätä pihan perälle, vaan se kannattaa kierrättää! Meillä Suomen Katalysaattorikierrätyksellä otetaan vastaan autojen akut ja katalysaattorit, me myös maksamme tuojalle niistä.
Katalysaattoreista eli kateista osa on hyvinkin arvokasta kierrätettävää niiden sisältämien jalometallimäärien vuoksi. Nämä jalometallit platina, palladium ja rodium esiintyvät maaperässä vain pieninä pitoisuuksina, joten niiden louhinta on työlästä ja se kuormittaa luontoa monella tapaa. Myös niiden erottelu maa-aineksista on luontoa tuhoavaa, sillä siihen käytetään happoja ja muita myrkyllisiä aineita. Jalostus kuluttaa tietysti myös paljon energiaa.
Sen lisäksi siis, että saat katalysaattoristasi rahaa, voit katin meille tuomalla tehdä myös todellisen ympäristöteon!

Katalysaattorin tehtävä

Katalysaattori on takoitettu auton päästöjen hallintaan; sen pääasiallisena tehtävänä on kemiallisen reaktion avulla muuttaa pakokaasujen haitallisia osia vähemmän haitalliseen muotoon.
Tämän työn tekevät juurikin nuo mainitut jalometallit eli platina, palladium ja rodium.
Useimmiten katalysaattori kestää auton eliniän, joten noin 95 % meille tulevista katalysaattoreista on romutettavista autoista. Dieselautoissa olevat hiukkassuodattimet (DPF) taas menevät helpommin tukkoon, joten niitä tulee jonkun verran myös huollettavista autoista.

 

Katalysaattori saapuu Suomen Katalysaattorikierrätykselle

Katalysaattoreita tuodaan tai lähetetään sekä yksittäin että isommissa erissä. Ne voidaan toimittaa suoraan Suomen Katalysaattorikierrätyksen päätoimipaikkaan tai johonkin ostopisteistämme, joita on ympäri Suomen. Etelä-Suomen alueella saattaa lisäksi bongata Suomen Katalysaattorikierrätyksen logolla varustetun pakun, jolla ostomiehemme Petri kiertää asiakkaiden luona.

Katalysaattorin matka uusiokäyttöön alkaa siitä, kun se saapuu Suomen Katalysaattorikierrätyksen hallille Korpilahden Käyrätie 5:een Jyväskylän kupeessa.
Katteja vastaanottavat asiantuntijamme osaavat usein jo suoralta kädeltä sanoa mikä katti on kyseessä ja löytävät hinnan näppärästi omasta järjestelmästämme.

Itse luomassamme katalysaattorikirjastossa on jo noin 3000 erilaista katalysaattoria mittoineen, kuvineen ja hintoineen ja koko ajan niitä tulee sinne myös lisää, sillä erilaisia katalysaattoreita on valtava määrä. Jos kattia ei vielä meidän kirjastostamme löydy, se kuvataan, mitataan ja lisätään järjestelmäämme. Käytössämme on jalometallipitoisuuksia mittaava välineistö, joten katalysaattoria ei tarvitse lähettää mittausta varten muualle, vaan hinta pystytään arvioimaan meillä.

 

Hallilla vastaanotetut katalysaattorit viedään järjestelmään ja kuitti lähetetään piuhoja pitkin toiselle puolelle pihaa toimistolle, missä hyvitys maksetaan joko riihikuivana rahana
tai laitetaan tilille asiakkaan oman valinnan mukaan. Jos katalysaattorit tulevat postitse, maksamme hyvityksen heti arvioinnin jälkeen tilisiirtona ja lähetämme kuitin sähköpostiin.

Paljonko katalysaattorista maksetaan
Katalysaattorin hinta määräytyy sen sisältämien jalometallien pitoisuuksien mukaan. Jotkut katit sisältävät enemmän arvokasta metallia, jolloin hinta voi nousta jopa yli 700 euroon. Toisissa kateissa taas ei jalometalleja ole nimeksikään, jolloin arvoakaan ei ole.
Jos katalysaattorin arvo kiinnostaa ja haluat tietää ennakkoon mitä siitä saisit, voit ottaa meihin yhteytta soittamalla tai laittamalla viestiä. Ota jo valmiiksi muistiin katalysaattorissa oleva koodi, sen avulla löydämme oikean hinnan

Katalysaattorin matka jatkuu
Myös katalysaattoreiden jatkokäsittelyn seuraava askel tapahtuu Suomen Katalysaattorikierrätyksen omassa hallissa. Siellä katit leikataan auki erikoisvälineistöllä ja niiden sisällä oleva materiaali otetaan talteen. Tämä materiaali pakataan isoihin säkkeihin, joissa ne lähetetään edelleen maakuljetuksella Saksaan jalostettavaksi.
Saksan sulattamossa jalometallit erotellaan ja ne ohjataan uudelleen käytettäviksi elektroniikka-, kemian- ja tietysti autoteollisuudessa.

Älä siis jätä arvokasta kattia lojumaan nurkkiisi, vaan palkitse itsesi ja samalla ympäristösi tuomalla se Suomen Katalysaattorikierrätykselle!

Kysy lisää ja tutustu toimintaamme:
www.katalysaattorikierratys.fi
Käyrätie 5, 41800 Korpilahti
Puh. 045 119 4401

 

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue