Käytetyn katalysaattorin hinta, asiantuntija tietää!
Tuomo huikkaa heit päivän ensimmäiselle asiakkaalle, jolla on tuomisinaan erä käytöstä poistettuja katalysaattoreita. Kun katalysaattorit on kuulumisten vaihdon yhteydessä nostettu pöydälle, aletaan niitä tutkia tarkemmin. Lähes jokaisessa katalysaattorissa on numero-/ kirjainkoodi, jonka avulla katalysaattorille etsitään hinta. Koodi saattaa olla helposti löydettävissä ja näkyvillä, jolloin se vain näpytellään koneelle ja sille saadaan hinta.
Toisinaan koodin paljastuminen vaatii enemmän työtä, mutta ammattilainen kyllä löytää sen, jos se on löydettävissä.
Suomen Katalysaattorikierrätyksellä on käytössä oma katalysaattorikirjasto, jossa on tiedot jo noin 3 000 katalysaattorista. Jos katalysaattoria ei sieltä löydy, voidaan hinta etsiä ulkomaisista järjestelmistä. Toisinaan vastaan tulee täysin uusi katalysaattori, jota ei vielä löydy yhdestäkään järjestelmästä. Se ei ole ongelma, sillä Suomen Katalysaattorikierrätyksellä on mittauslaitteet, joilla saadaan selville katalysaattorin arvometallipitoisuudet, joiden perusteella hinta määräytyy. Katalysaattorit sisältävät harvinaisia jalometalleja: platinaa, palladiumia ja rodiumia, jotka pystytään hyödyntämään uudelleen, kun katalysaattori on tullut tiensä päähän. Mittaustulokset viedään sitten omaan järjestelmään yhdessä katalysaattorin kuvien kanssa ja taas on saatu uusi katalysaattori omaan kirjastoon.
Kun koko kattilasti on saatu arvioiduksi ja ostohyvityslasku lähetetty toimistolle maksettavaksi, ehtii Tuomo siistiä paikkoja seuraavaa asiakasta odotellessa. Juuri tuodut katit lajitellaan laatikoihin, aikaisemmin tyhjennetyt katalysaattoreiden kuoret on käytävä kippaamassa trukilla lavalle ja paikkoja on muutenkin siistittävä. Samalla piippaa myös kännykkä, kun joku kyselee katalysaattorille hintaa. Ja sieltä tuleekin jo seuraava asiakas.
Lyijyakut asianmukaisesti kierrätykseen
Seuraavalla tulijalla onkin kyydissä iso lasti romuakkuja. Akut siirretään trukilla vaa´alle ja punnitaan: tämä asiakas saa kunnon rahallisen hyvityksen lähes kolmesta sadasta kilosta romuakkuja. Vanhasta lyijyakusta saadaan hyödynnetyksi lähes kaikki ja samalla estetään myrkkyjen leviäminen ympäristöön, kun kierrätys tapahtuu asianmukaisesti.
Saman tien pihaan kurvaa Postin kuljetuksia hoitava auto, joka tuo useamman laatikollisen sekä katalysaattoreita että akkuja. Moni korjaamo ympäri Suomen on tehnyt Suomen Katalysaattorikierrätyksen kanssa noutosopimuksen, johon sisältyvät akkujen keräyslaatikko ja kuljetukset veloituksetta. Kun akut saapuvat tänne meille, ne punnitaan ja hyvitys niistä maksetaan heti asiakkaan tilille. Samalla systeemillä toimitaan myös katalysaattoreiden kanssa: keräyslaatikko meiltä veloituksetta, samoin täyden laatikon nouto. Helppoa ja nopeaa!
Katalysaattori sisältää arvokasta materiaalia
Katalysaattoreista tehdään rikastetta Suomen Katalysaattorikierrätyksen tiloissa ennen kuin materiaali lähetetään edelleen käsiteltäväksi jalostamolle. Katalysaattorit, joiden tiedot löytyvät jo järjestelmästämme, leikataan auki ja sisällä oleva murske pakataan suursäkkeihin kuljetusta varten. Ne katalysaattorit, jotka vielä puuttuvat omasta katalysaattorikirjastostamme, käsitellään tarkemmin eli ne on leikattava auki ja tyhjennettävä ja sen lisäksi niiden sisältö jauhetaan ja mitataan.
Kun katalysaattorit on leikattu auki ja tyhjennetty, murske jauhetaan ja sen sisältämä arvometallipitoisuus mitataan. Tiedot viedään kuvineen järjestelmään ja näin saadaan taas yksi katalysaattori kirjastoon, mistä se on helppo seuraavalla kerralla löytää koodin avulla.
Myös jauhe siirretään murskeen kanssa suursäkkeihin, jotka suljetaan ja pakataan kunnolla, että arvokas materiaali pysyy tallessa kuljetuksen ajan. Säkit lastataan häkeissä rekan kyytiin, joka kuljettaa materiaalin edelleen Saksaan jalostettavaksi uusiokäyttöön.
Myös metalleista maksetaan
Iltapäivällä Anssi aloittelee työrupeamaa ylähallilla: leikattavana on iso erä B-kuparia. Samalla kun leikkaa, Anssi lajittelee materiaalit: seassa on niin B- ja A-kuparia kuin messinkiäkin, jotka kaikki erotellaan omiin säkkeihinsä.
Kun työ on viittä vaille valmis, tulee kutsu alahallille: sinne on joku tuonut katalysaattoreiden lisäksi erät kuparia ja alumiinia. Arin ja Tuomon käydessä läpi katalysaattoreita Anssi punnitsee ja arvioi metallierät ja sen jälkeen kuljettaa ne trukilla ylähallille lajiteltavaksi ja käsiteltäväksi. Tyhjin käsin ei tarvinnut tämänkään asiakkaan lähteä, vaan hänelle maksettiin reilu hyvitys katalysaattoreiden lisäksi myös värimetalleista!
Asiakkaita riittää koko päiväksi, onneksi välillä ehditään kuitenkin pitää lounas- ja kahvitauot. Työntäyteinen päivä kuluu nopeasti mukavalla porukalla tehdessä ja klo 16 on aika hyvästellä päivän viimeinen asiakas.